DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION BY THE SPEARMAN MATRIX: A STUDY IN BRAZIL, CANADA AND CHINA

Autores

  • Danilo de Melo Costa Centro Universitário UNA
  • Francisco Vidal Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Daniela Vecchia Costa Centro Universitário UNA
  • Iris Barbosa Goulart Centro Universitário UNA

DOI:

https://doi.org/10.21714/pretexto.v20i3.5567

Palavras-chave:

Development, Higher Education, Principal Component Analysis, Cross-compare Study, Spearman matrix

Resumo

In an increasingly challenging world, nations need to follow the development and performance of their peers. This initiative is important for a country to improve its results having as reference good practices already adopted by other countries. From there, this research aims to analyze the behavior of twelve indicators that affect the development of higher education, with reference to Brazil, Canada and China. Once selected, an analysis of correlations of the indicators was performed, in order to understand those who have the greatest influence in each other through a Spearman correlation matrix and a perceptual map generated by Principal Component Analysis. The analysis of the Spearman matrix and the perceptual maps ratified the direct relationship between investment in higher education and its expansion. It also noticed the influence of the third degree in the country economy. Finally, it was possible to observe that the correct monitoring of these indicators can demonstrate an important relationship of influences that, if well analyzed, can lead the country to the desired development.

Biografia do Autor

Danilo de Melo Costa, Centro Universitário UNA

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) com doutorado sanduíche pela York University (YorkU, Canadá)
Coordenador e Professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração pelo Centro Universitário UNA

Francisco Vidal Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós-doutorado em Gestão de empresas de base tecnológica - setor de biotecnologia pela Harvard University em Cambridge - EUA.

Doutorado em Competitividade Empresarial - Aston University em Birmingham - Reino Unido

Professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Daniela Vecchia Costa, Centro Universitário UNA

Mestre em Administração pelo Centro Universitário UNA

Professora dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu do Centro Universitário UNA

Diretora de Pessoas da D3 Consulting

Iris Barbosa Goulart, Centro Universitário UNA

Doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Professora do Programa de Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA.

Referências

ARWU. Academic Ranking of World Universites 2014. Center for World-Class Universities of Shanghai Jiao Tong University. Shanghai. China. Disponível em: http://www.shanghairanking.com/ARWU2013.html>. Acesso em 21 de Fevereiro de 2015.

BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às ciências sociais. 7th. ed. Rev. Florianópolis, SC: Editora da UFSC, 2008.

BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de Metodologia Científica. 3.ed. São Paulo: Prentice‐Hall, 2007.

BID. Empreendedorismo em Economias Emergentes: Criação e Desenvolvimento de Novas Empresas na América Latina e no Leste Asiático. Inter-American Development Bank. Nova York. Março de 2002.

CAPES. Seminário sobre internacionalização da Educação Superior entre Brasil e China acontece em Pequim. Brasília. 2012. Disponível em: < http://www.capes.gov.br/servicos/sala-de-imprensa/36-noticias/5330-seminario-sobre-internacionalizacao-da-educacao-superior-entre-brasil-e-china-acontece-em-pequim>. Acesso em 26 de Fevereiro de 2017.

CATTANI, D. A. Desigualdades socioeconômicas Brasil/Canadá: um estudo a partir dos extremos. Revista Interfaces Brasil/Canadá, Porto Alegre, n.6, 2006.

CARNOY, M.; RHOTEN, D. What Does Globalization Mean for Educational Change. Comparative Education Review, 46 (1), p. 1-9, 2002.

DIDRIKSSON, Axel. La Universidad del Futuro: relaciones entre la educación superior, la ciencia y la tecnologia, 2nd. ed. México: CESU-Universidad Nacional Autónoma de México/Plaza y Valdés. 2000.

ERNST, D. Pathways to innovation in Asia’s leading electronics-exporting countries: a framework for exploring drivers and policy implications. Int. J. Technology Management, Olney, v. 29, n. 1/2, p. 6–20. 2005.

EUROPEAN COMMISSION. Anual Growth Survey: Progress report on Europe 2020. Brussels, COM (2011) 11 - a1/2. 2011.

GIL. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1995.

HADDAD, Sérgio; GRACIANO, Mariângela. Educação: direito universal ou mercado em expansão. São Paulo Perspec., São Paulo, vol.18, n.3, pp. 67-77, 2004.

HEEACT. Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities Project in 2011. Taipé, Taiwan. Disponível em: http://ranking.heeact.edu.tw/>. Acesso em 21 de Fevereiro de 2015.

HOLLANDER, Myler; e WOLFE, Douglas A. Nonparametric Statistical Methods. New York: John Wiley & Sons, 1999.

ILON, L. Higher Education Responds to Global Economic Dynamics. In: RUST, V.; PORTNOI, L.; BAGLEY, S. (Orgs.). Higher Education, Policy and the Global Competition Phenomenon. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

ISTPCanada. Brazil Program Overview. Disponível em http://www.istpcanada.ca/international_programs/Brazil/>. Acesso em 30 de Março de 2017.

LANG, Daniel; ZHA, Qiang. Comparing University: A Case Study between Canada and China. Higher Education Policy, Paris, v.17, n.4, p.339-381, 2004.

LAZERSON, M. Higher Education and the American Dream: Success and its Discontents. Budapest: Central European University Press, 2010.

MAHMOOD, P. I.; SINGH J. Technological Dynamism in Asia. Research Policy, Vol. 32, N. 6, p. 1031-1054. 2003.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E.M. Técnicas de Pesquisa. 2nd. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1990.

MINGOTI, S. A. Análise de Dados Através de Métodos de Estatística Multivariada: uma Abordagem Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

SAWAYA, Rubens R. Crise: um problema conjuntural ou da lógica da acumulação mundial?. Estud. av., São Paulo, v. 23, n. 66, 2009.

TÜNNERMANN BERNHEIM, C. La educación superior necesária para el siglo XXI. In: LOPEZ SEGRERA, F.; RIVAROLA, D.M. (Orgs.). La universidad ante los desafios del siglo XXI. Asunción: Ediciones y Arte, p. 25-69. 2010.

UNESCO. Education for All: Overcoming inequality: why governance matters. Global Monitoring Report 2009. Reino Unido: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2008.

WEBOMETRICS. Ranking Web of Universities: January 2015 edition. Madrid, Espanha. Disponível em: http://www.webometrics.info/en/world>. Acesso em 12 de Fevereiro de 2015.

Downloads

Publicado

02/11/19