STATUS CONSUMPTION: DOES IT MATTER FOR BRAZILIAN YOUNG ADULTS?

Autores

  • Ivanete Schneider Hahn Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Flavia Luciane Scherer Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Laleska Lebioda na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2019V18N2ART6154

Palavras-chave:

Marketing, Status, Consumo, Jovens Adultos

Resumo

The changes in consumption behavior of Brazilians are the scope of many studies in the last years. However, some common managerial assumptions, as an example, that Brazilian young adults used to have status consumption, do not have enough empirical studies to explain or support these generalizations. Therefore, this study is designed to investigate the Brazilian young adults’ status consumption behavior. So, we outlined a multimethod research, through a survey with 548 Brazilian young adults and a confirmatory focus group with eight young adults. The results show that: (1) Brazilian young adults do not like to be recognize as status consumers, even though they are; (2) The consumption-oriented to gain status is not related to goods, but to experiences; and, (3) The motivations driving young adults to have status consumption in Brazil are high social recognition function and, consumption driven by a tangible component (quality) and an intangible component (brand).

Biografia do Autor

Ivanete Schneider Hahn, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestre e doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora do curso de Administração da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP).

Flavia Luciane Scherer, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria e chefe do Departamento de Ciências Administrativas. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Estratégica, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing e internacionalização de empresas

Laleska Lebioda, na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestra e Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharela em Administração pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP) (2012-2016). Possui interesse de atuação e pesquisa nas áreas de empreendedorismo, estratégia e inovação. 

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Publicado

05/09/19

Edição

Seção

Artigos